Írta: Örkény István | Rendezte: Vincze János |
A kamaraváltozat – a hűtlen hűség jegyében – természetesen a Tóték-Őrnagy viszony tragikusan groteszk alakulását ábrázolja, de amikor az erőszak egyre jobban terjed körülöttünk és bennünk, akkor fordított rend uralkodik a világban: a bolondnak mondott Postás az egyetlen reálisan érző és gondolkodó lény, aki egyéni tragédiaként éli át a Tótékkal történteket. Tóték és az Őrnagy viszont egyszerre és kölcsönösen előidézői és áldozatai annak az abszurd helyzetnek, amelybe a történelem (?) kényszerítette őket, s amelyben szellemi vakságban, az összefüggéseket fel nem ismerve haladnak az értelmetlen tragédia felé.
A Tóték ötszereplős változatáért Vincze János az 1996-os Országos Színházi Találkozón megkapta a Legjobb dramaturg díját. S hogy miért lehet aktuális Örkény drámája újra meg újra? „Én amióta írok, a kezdettől mostanáig, voltaképpen mindig ugyanarról írtam. A mi korunkról és benne mirólunk, a mi népünk jelenéről. Ebbe születtem, ebben éltem, ezt tartom fontosnak. Voltaképpen úgy is mondhatnám, hogy arról írok, hogy milyenek vagyunk mi, magyarok.”
Szereplők:
Őrnagy | Fillár István |
Tót | Németh János |
Tótné | Nagy Adrienn |
Ágika | Rárósi Anita |
Postás | Bánky Gábor |
- Díszlet: Vincze János, Steiner Zsolt
- Jelmeztervező: Várady Zsóka
jelenkor.net
Dobozolók a globalizálódó (kis)világban